Voor de kinderen van mijn stad. Het meeslepende levensverhaal van Johan Mekke. Hij verandert van een straatvechter in een voorvechter voor kinderen...

Historie

Historie

De SuperPower Club bestaat vanaf juni 1995. Een groot deel van de kinderen is overdags de hele dag buiten. Deze kinderen komen vaak uit één-ouder gezinnen.

De visie van de club is overgenomen vanuit Amerika. Bill Wilson werkt in de getto’s van New York en houdt daar elke zaterdag Super Sunday School. De kinderen worden met bussen opgehaald en weer teruggebracht.

Wij houden elke zaterdagmiddag in Rotterdam-Zuid SuperPower Club. De eerste keer dat er club gehouden werd, waren er 87 kinderen uit de directe omgeving (Millinxbuurt/Tarwewijk).

SRV-wagens

Toen de SuperPower Club begon was er de wens om kinderen uit andere wijken op te halen met een bus.

In februari 1997 kwam deze wens in vervulling door middel van een omgebouwde SRV-wagen. Deze “SuperPower Bus” reed elke zaterdag een vaste route in de wijk ‘Feijenoord’. Vaak zat de bus vol, er zitten dan ongeveer 50 kinderen in.

In april 1998 kwam er een tweede “bus”, deze reed in de wijk Pendrecht. Een derde bus reed sinds 1999 in de wijk Katendrecht. Soms zaten de bussen zo vol dat er geen kinderen meer bij mochten, er werd dan een bordje op de voorruit gehangen met ‘helaas… bus is vol’.

Omdat er per 1 januari 2001 een wetswijziging heeft plaatsgehad, mochten de SRV-wagens niet meer rijden. De kinderen worden nu opgehaald met oude RET lijndienstbussen. Dit is een geweldige oplossing. Er kunnen veel kinderen in de RET-bussen en de medewerkers van de SuperPower Club zijn niet meer belast met het onderhouden van de (oude) SRV-wagens.

2001-2012

Tussen 2001 en 2012 werden de kinderen met bussen opgehaald uit verschillende wijken. Gemiddeld kwamen er tussen de 250 en 300 kinderen elke zaterdag naar de club. Er zijn ongeveer 100 vrijwilligers die met dit werk (al dan niet om tourbeurten) meewerken.

Speldjes

In 2008 kreeg Johan Mekke, de oprichter van de club, een Erasmusspeld. Zijn vrouw en dochter kregen een zilveren Karel de Stoutespeld voor hun inzet.

Tegenwoordig

Sinds begin 2012 krijgt de club nauwelijks subsidie meer. Daardoor kunnen de bussen niet langer rijden. Kinderen moeten nu weer lopend of fietsend naar de club komen.